Evora. - Reisverslag uit Évora, Portugal van Lony Steijn - WaarBenJij.nu Evora. - Reisverslag uit Évora, Portugal van Lony Steijn - WaarBenJij.nu

Evora.

Door: Lony

Blijf op de hoogte en volg Lony

04 Maart 2023 | Portugal, Évora

Vandaag n dagje Evora. Ik had er van gelezen dat het t meest door toeristen bezochte plaatsje is in de regio. Waarom, dat zullen we gaan zien.

Als eerste kwamen we een prachtige engel tegen op een sokkel die hoog boven alles uit stak. Wij hebben al, al die weken t gevoel dat er een engeltje op onze schouder zit. We hebben al zoveel moois gezien en meegemaakt.

We stapten in t begin al in een prachtige stadstuin met heel veel bankjes en bloemenperken. Waar al veel mensen op een terrasje aan de koffie zaten. Daarna kwamen we op een marktje terrecht met alleen maar groente, kruiden en honing. Vlakbij een grote kerk. Waar wij natuurlijk weer binnen stapten. De Sao Fransisco. Bij binnenkomst raak je meteen in een lugubere stemming. Boven de deur staat de spreuk. ( Wij beenderen die hier liggen wachten op de uwe,). Oftewel Momento Mori ( Gedenk te sterven).In de kleine kapel zijn de beenderen en schedels verwerkt van zo' n 5000 monniken. Brrr

Echt alles is van beenderen en schedels de hele kapel..Wat er met die Monniken gebeurd is weet ik niet. De kapel heeft wel n hele mooie zachte lichtinval. Vervolgens naar museum en de kerk. Na dit alles waren we weer erg aan koffie toe. Daarna hebben we nog de kathedraal van Evora gehad. Je weet niet wat je ziet. Ik ben ook in Rome geweest maar hoeveel pracht en praal ik hier in al die Kathedralen heb gezien.Van alles van marmer, beelden, pilaren. Houtsnijwerk wat goud geschilderd is., Prachtige schilderijen, wandkleden, hekwerken etc etc. Heel veel zijkapellen. Vooral de vereering van Fransesco in deze kerk. Laat nu Fransesco er voor de arme mensen geweest zijn. Hadden ze al die pracht en praal maar aan de arme mensen gegeven. Wat is de kerk toch een machtig imperium. Al die mensen die voor hoop op een beter leven alles voor de kerk hebben gedaan. Ik vind t wel heel dubbel allemaal. Maar indrukwekkend is het wel.Ook heb ik de toren beklommen en genoten van een prachtig uitzicht op t stadje en de omgeving

Verder ook nog gezellig op t centrale plein gezeten en in een prachtige tuin, we zagen groepen studenten die aan t zingen waren. Dat zagen we ook in Lissabon, veel grote groepen jongeren. Natuurlijk hebben we tussendoor ook nog wat gewinkeld. Hele leuke souvenirs winkeltjes. Ohhh, hoe moet dat weer in t vliegtuig? Volgende vakantie neem ik een lege koffer mee. Als laatste gingen we nog een kapel binnen. Prachtig van boven tot onder bekleed met azulejos ( Portugese tegels). Er was ook nog een zijkapel gewijd aan een Heilige. En wie was dat, de H Apolonia. Nu heb ik in Lissabon ook al een Apolonia station gezien. En nu nog een kapel met Santa Apolonia. M'n dag kan niet meer stuk.

De patrones van de kiespijn. Dat ik daar naar vernoemd ben. Vandaar dat m'n brug vlak voor de vakantie afbrak. Haha. Als ze nu hopelijk ook voor n oplossing zorgt. Maar het beeld van haar is prachtig. Ze heeft n hele mooie gouden jurk aan. En n grote tang in haar handen. Ik vond t bijzonder.

Na al dit gebeuren hebben we lekker gegeten in een Portugees tentje waar ze voetballen aan t kijken waren. Evora is een prachtig stadje met heel veel keine kronkelende straatjes, witte huizen en bijzondere bezienswaardigheden. Het is uitgeroepen tot culturele hoofdstad van Europa in 2027. Dat kan ik goed begrijpen nu. Onze kuiten zijn vandaag weer goed getraind. Het hele stadje is, dan weer n straatje omhoog, dan weer omlaag, vele vele trappen. Pffff Dus toe aan rust.


  • 05 Maart 2023 - 10:31

    Ans:

    Ik heb net enkele verslagen van je gelezen Lony, ik liep wat achter[e-1f62f]. Wát hebben jullie het geweldig. Wist niet dat Portugal zó veel heeft. Ben 1x in Porto geweest.

    Lijkt mij erg leuk om zo'n reis net als jullie ook eens te doen. Wie weet. Je bent min of meer een compleet boek aan het schrijven. En wat zal jij mooie gespierde kuiten hebben [e-1f606][e-1f609].

    Écht heel indrukwekkend wat jullie allemaal beleven. Je doet het toch maar allemaal. Top hoor.

    Geniet maar volop!!!!!


  • 05 Maart 2023 - 11:36

    Tonny En Tonnie :

    Weer een mooi verslag over jullie reis door Portugal. Zoals Ans al schrijft; dit zou ik ook wel gaan doen, ik iig ook !!

    Nog een paar dagen zijn over van jullie vakantie maar die kan niet meer stuk, top.


  • 05 Maart 2023 - 13:13

    W V V :

    Nog fijne dagen samen Lony/ geniet van jullie Portugese avontuur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Évora

Portugal

Fly drive Portugal.

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2023

Bijzondere momenten.

11 Maart 2023

Terug thuis.

10 Maart 2023

Weer naar huis.

09 Maart 2023

Laatste dag Albufeira.

09 Maart 2023

3e, dag Albufeira
Lony

Actief sinds 11 Jan. 2012
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 37790

Voorgaande reizen:

12 Februari 2023 - 10 Maart 2022

Portugal

16 November 2012 - 23 December 2012

Nepal!!!!!!!!!!!

14 Januari 2012 - 10 Februari 2012

Thailand!!!!!!!!!!!

Landen bezocht: